Home World & Ancient Coins Forum

15 sols François 1792 R pour Orléans

rhubarberhubarbe Posts: 27 ✭✭
edited December 30, 2022 7:17AM in World & Ancient Coins Forum

Une pièce singulière

Voici un exceptionnel 15 sols de type « François » frappé en 1792 à l'atelier d'Orléans (R).

Un tirage inconnu mais probablement très faible pour Orléans, compte tenu de la fréquence d'apparition des pièces de ce millésime pour cet atelier.

Particularités de cette pièce :

● Une surfrappe de 2 sur 1 pour la date grégorienne pour l'avers
● Une surfrappe de 4 sur 3 pour la date révolutionnaire pour le revers

Cette pièce a été démonétisée le 31 août 1846.

Son état de conservation est assez exceptionnel compte tenu de la durée de circulation de ce type de pièce (54 ans).

Voici, la comparaison avec d'autres pièces du même type qui ont été aperçues ces dernières années dans des boutiques numismatiques et salles d'enchères, et qui ont beaucoup circulé et que j'ai répertorié pour mon étude.

La première des 5 présentées est celle qui a été encapsulée par PCGS cette année à ma demande.

Elle a bénéficié du service de restauration avant encapsulage pour ôter le vert-de-gris.

Il s'agit d'un exemplaire vraiment unique et exceptionnel.

Je ne suis pas bilingue, je mets la traduction google en anglais, si les formes de phrases sont pas correctes, merci de me le faire savoir pour que je modifie le texte en anglais.

♠ ♦ ♣ ♥ ♠ ♦ ♣ ♥ ♠ ♦ ♣ ♥ ♠ ♦ ♣ ♥ ♠ ♦ ♣ ♥ ♠ ♦ ♣ ♥♠ ♦ ♣ ♥ ♠ ♦ ♣ ♥

A unique piece

Here is an exceptional 15 sols of the « François » type minted in 1792 at the Orléans mint (R).

An unknown but probably very low mintage for Orléans, given the frequency of appearance of coins from this vintage for this mint.

Features of this coin :

● A 2 over 1 overstrike for the Gregorian date for the obverse
● An overstrike of 4 out of 3 for the revolutionary date for the reverse

This coin was demonetized on August 31, 1846.

Its state of preservation is quite exceptional given the length of circulation of this type of coin (54 years).

Here is the comparison with other coins of the same type which have been seen in recent years in numismatics shops and auction rooms, and which have circulated a lot and which I have listed for my study.

The first of the 5 presented is the one that was encapsulated by PCGS this year at my request.

It benefited from the restoration service before encapsulation to remove the verdigris.

This is a truly unique and exceptional example.

I am not bilingual, I put the google translation in English, if the sentence forms are not correct, please let me know so that I modify the text in English.

Sign In or Register to comment.